El doctor Howard Gardner, director del Projecte Zero i professor de psicologia i ciències de l'educació a la Universitat d'Harvard, ha proposat des de 1993 la seva teoria de les Intel·ligències Múltiples. A través d'aquesta teoria el Dr Gardner va arribar a la conclusió que la intel·ligència no és alguna cosa innat i fix que domina totes les destreses i habilitats de resolució de problemes que posseeix l'ésser humà, ha establert que la intel·ligència està localitzada en diferents àrees del cervell, interconnectades entre si i que poden també treballar en forma individual, tenint la propietat de desenvolupar-se àmpliament si troben un ambient que ofereixi les condicions necessàries per a això.
Per primera vegada, en 1993, Gardner va assenyalar que existeixen set intel·ligències. Aquestes són: la lingüística-verbal, la lògica-matemàtica, la física-cinestésica, l'espacial, la musical, la interpersonal i la intrapersonal. Després basant-se en els estudis més recents estableix que hi ha més intel·ligències: la naturalista, l'espiritualista, l'existencial, la digital i unes altres.
Els educadors que realitzen projectes educatius amb les set Intel·ligències Múltiples han incorporat la intel·ligència naturalista com l'octava d'elles.
Vegem cadascuna d'elles:
• La intel·ligència lingüística-verbal: és la capacitat d'emprar de manera eficaç les paraules, manipulant l'estructura o sintaxi del llenguatge, la fonètica, la semàntica, i les seves dimensions pràctiques.
• La intel·ligència física-cinestésica: és l'habilitat per usar el propi cos per expressar idees i sentiments, i les seves particularitats de coordinació, equilibri, destresa, força, flexibilitat i velocitat, així com propioceptives i tàctils.
• La intel·ligència lògica-matemàtica: és la capacitat de manejar nombres, relacions i patrons lògics de manera eficaç, així com altres funcions i abstraccions d'aquest tipus.
• La intel·ligència espacial: és l'habilitat d'apreciar amb certesa la imatge visual i espacial, de representar-se gràficament les idees, i de sensibilitzar el color, la línia, la forma, la figura, l'espai i les seves interrelacions.
• La intel·ligència musical: és la capacitat de percebre, distingir, transformar i expressar el ritme, timbre i to dels sons musicals.
• La intel·ligència interpersonal: és la possibilitat de distingir i percebre els estats emocionals i signes interpersonals dels altres, i respondre de manera efectiva a aquestes accions de forma pràctica.
• La intel·ligència intrapersonal: és l'habilitat de la autoinstrospecció, i d'actuar conseqüentment sobre la base d'aquest coneixement, de tenir una autoimatge encertada, i capacitat d'autodisciplina, comprensió i amor propi.
• La intel·ligència naturalista: és la capacitat de distingir, classificar i utilitzar elements del medi ambient, objectes, animals o plantes. Tant de l'ambient urbà com a suburbà o rural. Inclou les habilitats d'observació, experimentació, reflexió i qüestionament del nostre entorn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario